Wydawnictwa / Biblioteka Krytyki Literackiej / Nostalgiczna pieśń powrotu. O twórczości Floriana Czarnyszewicza

Spis treści:
  • Wykaz stosowanych skrótów dzieł literackich Floriana Czarnyszewicza
  • Rozdział I
    • Los pasierba. Biografia Floriana Czarnyszewicza
  • Rozdział II
    • Królestwo znad Berezyny. O twórczości Floriana Czarnyszewicza
      • Nadberezyńcy. „Pan Tadeusz XX wieku”
      • Wicik Żywica. Powieść programowa
      • Losy pasierbów. Emigracyjny moralitet
      • Chłopcy z Nowoszyszek. Powieść o edukacji i „nowe Wesele”
  • Rozdział III
    • Polska domknięta w mit Interpretacje wybranych fragmentów Nadberezyńców. Powieści w trzech tomach osnutej na tle prawdziwych wydarzeń
      • 1. Bitwa w puszczy. Fabularyzacja opisu i liryzacja prozy
      • 2. Śmierć bohaterska jako nośnik idei Królestwa Polskiego
      • 3. Narrator jako dobry gospodarz. Miara realizmu
  • Bibliografia przedmiotowa
  • Noty o autorach
  • Antologia
    • Nota edytorska
  • Nadberezyńcy. Powieść w trzech tomach osnuta na tle prawdziwych wydarzeń
    • Na Białą Procesję
    • Męstwa nie ubyło
    • Wieczorki
    • Wiosna
    • Nie oddajcie na zgubę…
    • Wilcze życie
    • Na śliską ścieżkę
  • Wicik Żywica. Powieść
    • Część trzecia. Rozdział III
    • Część trzecia. Rozdział IV
  • Losy pasierbów
    • Rozdział XII
    • Rozdział XXIV
  • Chłopcy z Nowoszyszek. Powieść
    • Rozdział XII
    • Rozdział XLV
  • Od wydawcy
  • Streszczenie
Opis:

Paulina Subocz-Białek oraz Ireneusz Staroń pokazują pisarza znad Berezyny jako autora na wskroś nowoczesnego, sylwicznego, łączącego w swych utworach konwencje eposu, sielanki, romansu, powieści rozwojowej, przygodowej, historycznej, czy też awanturniczo-łotrzykowskiej. Co więcej: zręcznie poruszającego się pomiędzy prawdą i fikcją, autobiografią i beletrystyką, kompozycją otwartą i zamkniętą, poetyką fragmentu i poetyką „całości”; wirtuozersko zderzającego ze sobą rozmaite rejestry i style polszczyzny, a także jej odmiany regionalne – przełamującego patos humorem, a sielankę katastrofizmem. Nowoczesność Czarnyszewicza to także dystans wobec mitotwórczej roli literatury. Zamieszczone w książce analizy odsłaniają pasjonującą grę, jaką artysta prowadzi z „polskim mitem”, zarazem podważając go i utwierdzając, konstruując i dekonstruując.