Wydawnictwa / Biblioteka Literacka / Apokalipsa psa

Opis:

Adam Leszkiewicz po czteroletniej przerwie wraca z drugim tomem poetyckim.

Apokalipsa psa to postkonserwatywna gra o najwyższą stawkę, w ramach której krzyżuje się formy, źródła i rymy odległe od siebie tylko pozornie. Rzeczywistość pokolenia trzydziestolatków w pierwszych dekadach nowego milenium da się opowiedzieć tylko w ostateczności, do której, za sprawą wyrachowanych poczynań nadwrażliwego podmiotu, jesteśmy ustawicznie doprowadzani. Z natłoku bodźców i tekstów wyłaniają się tym sposobem i kojarzą w pary te, które zawsze były sobie bliskie, ale dotąd o tym nie wiedziały.

Na domówce z okazji końca świata spotykają się król Lear i Szekspir, księżniczka Leia i bohaterowie Disneya. Skonfundowani, zaczynają dziwnie rymować, ale po chwili wiedzą już, że to Leszkiewicz opowiada ich na nowo: po to, by - udostępniając - zachować i abyśmy się wspólnie bawili, patrząc na płonące desery i katedry.

„Leszkiewicz tylko z pozoru nie stawia przed czytelnikiem doniosłych problemów, jest tak lekki, smaczny, łatwostrawny, lecz jego wiersze są jak karma dla kota, w którą wmieszano antybiotyk albo truciznę - czytając go, czuję się takim kotem, który to je, połyka, a potem spotyka go coś całkiem innego, niż się spodziewał...” - Adam Wiedemann.

Adam Leszkiewicz - ur. 1988 w Opolu. Poeta, autor tomu Fantomowa głowa (Kraków 2016), za który otrzymał III nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Literackim im. Artura Fryza na najlepszy poetycki debiut książkowy. Mieszka w Krakowie.

***

Drugie przyjście

Marysi, Adeli

Dopiero po kilku dniach dowiedziałem się,
że nie istnieje już Australia ani śnieg,
ani nasi sojusznicy. Jeżeli zdążę przeczytać

córkom Królową śniegu, to z przypisami
do tych słów. Andersen opowiadał
dobranocki dwóm duńskim księżniczkom,
z których jedna została carycą, a druga
brytyjską królową, cesarzową Indii;

to ładne. Wstawajcie wcześniej i pracujcie,
a będziecie zmęczone. Po pięciuset latach

dowiecie się, że Królestwo Boże
Jana z Lejdy, w którym wspólne były środki
produkcji i własność, a w którym karano śmiercią
za plotki czy zamykanie drzwi, upadło.

 

 

Wydawcy: Instytut Literatury i Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi
Redakcja tomu: Krzysztof Szeremeta
Korekta: Rafał Gawin i Joanna Pomykalska
Projekt okładki: Stefa Marchwiówna
Projekt typograficzny: Magda Ebert