Wydawnictwa / Biblioteka Krytyki Literackiej / Literatura życiem pisana. Oblicza dzieła Romana Brandstaettera
- Wykaz stosowanych skrótów tytułów dzieł Romana Brandstaettera
-
Rozdział I Meandry życia i literatury
- 1. „Epoka, która była Rajem” i nieco później
- 2. Wielki przełom – zwykłe życie
-
Rozdział II Biografia w poezję wpisana
- 1. Twórczość na styku dwóch kultur
- 2. Nowe czasy – nowe wiersze
-
Rozdział III W nurcie prozy
- 1. W stronę Asyżu i św. Franciszka
- 2. Jezus z Nazarethu – poszukiwanie formy pojemnej
-
Rozdział IV W gąszczu dramaturgii
- 1. Na straży wiary i polskości
- 2. Teatr po ideologicznym przełomie
- Rozdział V Uwagi na zakończenie
- Bibliografia
- Nota o autorze
- ANTOLOGIA
- Nota edytorska
-
Poezja
- Jarzma (1928)
- Węzły i miecze (1933)
- Pieśń o moim Chrystusie (1960)
- Śmierć na wybrzeżu Artemidy. Dramaty. Poezje (1961)
- Dwie muzy (1965)
- Poezje (1980)
- Księga modlitw dawnych i nowych (1987)
- Pieśń o życiu i śmierci Chopina (1987)
-
Proza
- Kroniki Assyżu (1947)
- Inne kwiatki Świętego Franciszka z Assyżu (1976)
- Krąg biblijny (1975)
- Jezus z Nazarethu (1967–1973)
- Bardzo krótkie i nieco dłuższe opowieści (1978)
- Dramat
- Powrót syna marnotrawnego. Dramat w trzech aktach (1948)
- Teatr Świętego Franciszka oraz inne dramaty (1958)
- Śmierć na wybrzeżu Artemidy. Dramaty. Poezje (1961)
- Dzień gniewu (1962)
- Zmierzch demonów (1964)
- Od wydawcy
- Streszczenie
- Summary
Bardzo obszerna ilościowo i różnorodna gatunkowo twórczość Romana Brandstaettera bez wątpienia zasługuje na omówienie. Praktykując przede wszystkim pisarstwo religijne, szczęśliwie uniknął on ego dwóch odwiecznych grzechów głównych: pretensjonalności i patosu. Zapisane na kartach literatury doświadczenie duchowe pisarza jest nie tylko głębokie, ale również opisywane językiem, który nie ślizga się po powierzchni i nie razi banałem, nie znika też całkowicie wobec treści, lecz przynosi ze sobą styl prawdziwie poetycki, choć nierzadko minimalistyczny i bardzo oszczędny w środkach.
Niniejsza monografia przynosi spójny, a jednocześnie wielostronny i bogaty w rozmaite odniesienia historyczne obraz życia i twórczości Romana Brandstaettera. Odpowiednio podkreślone zostały też jej najważniejsze właściwości i zarazem największe fascynacje pisarza - zwłaszcza jego pasje związane z poznawaniem trzech kultur (źródłowych: żydowskiej i polskiej, oraz włoskiej, w której zakochał się na pewnym etapie swojego życia i którą też uznał za swoją). Opisano również główne myślowe konteksty pisarstwa Branstaettera - Biblię i mitologię. A to wszystko językiem prostym, w jasny i przystępny sposób objaśniającym meandry twórczości Romana Brandstaettera.
Z recenzji prof. dr hab. Anny Burzyńskiej
O autorze
Ryszard Zajączkowski - studiował filologię polską i filozofię teoretyczną na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Autor kliku monografii, w tym między innymi: „Głos prawdy i sumienie”. Kościół w pismach Cypriana Norwida (1998, 2012), Pisarz i wyznawca. W kręgu twórczości Romana Brandstaettera (2009, 2017), Literackie ślady wiary. Od romantyzmu do współczesności (2017), Człowiek, kultura, objawienie. Odsłony pisarstwa Romana Brandstaettera (2018), W labiryncie prozy Józefa Wittlina (2019). Autor ponad stu pięćdziesięciu artykułów naukowych w czasopismach krajowych i zagranicznych, edytor, redaktor serii „Literacki wymiar kultury”, publicysta oraz tłumacz wielu książek. Główne obszary jego zainteresowań to: twórczość polskich romantyków, polska literatura współczesna (w tym emigracyjna), pogranicze literatury i religii oraz literatury i filozofii. Wykładowca Katolickiego Uniwersytetu Eichstätt (1997–1999), stypendysta amerykańskich uniwersytetów Yale (2005) i Harvard (2011) oraz stażysta w Tokijskim Uniwersytecie Spraw Międzynarodowych (2015). Od 1999 roku zatrudniony w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Obecnie profesor zwyczajny na Wydziale Filozofii, prezes Stowarzyszenia Inicjatyw Naukowych i członek kilku towarzystw naukowych. Laureat nagrody Feniks „pro autore” 2015 (w kategorii „tłumacz”) Stowarzyszenia Wydawców Katolickich.
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kanon Polski