Wydawnictwa / Biblioteka Krytyki Literackiej / Metaforyczny realizm. O twórczości Tadeusza Gajcego

Spis treści:
  • Wykaz stosowanych skrótów dzieł literackich Tadeusza Gajcego
  • Rozdział I
    • Młodość w cieniu wojny. Biografia Tadeusza Gajcego
      • 1. Dzieciństwo nie zawsze beztroskie
      • 2. Doświadczenia wojenne
  • Rozdział II
    • Wyobraźnia i metafora. O twórczości Tadeusza Gajcego
      • 1. Od Juvenalis do Widm
      • 2. Wobec tradycji katastrofizmu
      • 3. Pod patronatem Czechowicza
      • 4. Etos artysty
      • 5. Poetyckie ewokacje wartości
      • 6. Apoteoza duchowego czynu
      • 7. W lustrze wyobraźni
  • Rozdział III
    • Religijno-humanistyczny wymiar poezji. Interpretacje wybranych wątków tematycznych
      • 1. W kręgu duchowych dylematów – uwagi ogólne
      • 2. Kantyczka wołania pełna. Liryczna eucharystia słowa, rozmowy, modlitwy
      • 3. Pieśń ostateczna. Tajemnica zmartwychwstania
      • 4. Kolęda. Przeobrażenia symboliki religijnej i archetypowej
      • 5. Oczyszczenie. Wobec przemiany
      • 6. Po raz pierwszy modlitwa. Poetycka eschatologia
      • 7. Zakończenie
  • Bibliografia przedmiotowa
  • Nota o autorze
  • Antologia
    • Wczorajszemu
    • Widma
      • I
      • II. Pieśń mimowolna
      • III. Pieśń ostateczna
      • IV. Sen drugi
      • V. Hymn do światła
      • VI. Tren na śmierć siostry
      • VII. Zwiastowanie, czyli sen proroczy
      • VIII. Pieśń wiosenna
      • IX. Nawrót wątku
      • X
    • Przed odejściem
    • Piosenka o przemijaniu
    • Przyjacielowi w drodze
    • Portret
    • Oczyszczenie
    • Miłość bez jutra
    • Ukochanej
    • Przed snem
    • Żegnając się z matką
    • Kantyczka wołania pełna
    • Nad ranem
    • Schodząc
    • Po raz pierwszy modlitwa
    • Na progu
    • Stygmat
    • Kolęda
    • Wstecz
    • Przejście
    • Noc
    • Przystań
    • Przesłanie
    • Do potomnego
Opis:

Jakie kulturowe źródła odkrywamy pod powierzchnią gęstych obrazów wypełniających wiersze i poematy Tadeusza Gajcego? Jakie paradoksy poetyckiego warsztatu wypełniają jego zawiłe frazy?

A zatem: kim był autor Widm? Stopniowo z opracowania Rafała Brassego wyłaniają się odpowiedzi na te i podobne pytania. Każda z nich wsparta jest rzetelną analizą utworów poety. Badacz pieczołowicie otacza wiersze pisarza kontekstami biograficznymi, historycznymi, kulturowymi, a niekiedy nawet – teologicznymi, by ostatecznie w szczególny sposób skupić się na charakterystyce poetyckiej wyobraźni Gajcego i poetyce jego utworów.