Wydawnictwa / Biblioteka Krytyki Literackiej / W cieniu marnego czasu. O twórczości Antoniego Libery

Spis treści:
  • Wykaz stosowanych skrótów utworów literackich Antoniego Libery
  • Rozdział I. Teatr natury: życie. Biografia Antoniego Libery
  • Rozdział II. Jasność z ducha oświecenia. Droga twórcza Antoniego Libery
    • 1. Język polski
    • 2. Przygoda z „Miazgą”
    • 3. Kosmos „Gombrowicza”
    • 4. Aktywność krytycznoliteracka
    • 5. Ambasador Samuela Becketta
    • 6. Tłumacz klasyki
  • Rozdział III. Jak potężna jest siła… „Madame”
    • 1. O powieści
    • 2. Geologia literacka: warstwy interpretacyjne i Mannowska „zasada montażu”
    • 3. Historia o miłości. Streszczenie utworu
    • 4. Obraz życia w PRL
    • 5. Natura mitu
    • 6. Klucz do interpretacji Madame
    • 7. Usłyszeć heksametr
    • 8. O gatunku. Blask arcydzieła
    • 9. Echa i refreny
    • 10. Kreacja narratora
    • 11. Między Koheletem a Schopenhauerem
    • 12. „Madame” w kinie?
  • Rozdział IV. Podróż życia. Proza autobiograficzna „Godot i jego cień”
    • 1. O Godocie i jego cieniu
    • 2. Tytuł
    • 3. Kłopoty bibliografów
    • 4. Cztery poziomy
    • 5. Konstrukcja kołowa
    • 6. Powieściowy dwuksiąg
    • 7. Kim jest ten człowiek?
  • Rozdział V. Sens „surowego szczęścia”. Tryptyk nowelistyczny „Niech się panu darzy”
    • 1. O tryptyku
    • 2. Streszczenia interpretacyjne utworów
    • 3. Literatura – szara strefa
    • 4. O co w tym wszystkim chodzi?
    • 5. Późne jesienne słońce
    • 6. Spirala – redukcja tkanki życia
    • 7. Trzy epifanie
    • 8. Epilog
  • Bibliografia twórczości Antoniego Libery
  • Najważniejsze realizacje dramatów Samuela Becketta w reżyserii Antoniego Libery
  • Nota o autorce
  • Antologia
    • Nota edytorska
    • Utwory oryginalne
      • Najlepiej się nie urodzić [fragment prozy autobiograficznej]
      • Radykalny sceptycyzm [fragment prozy autobiograficznej]
      • Niech się panu darzy. Opowiadanie wigilijne
      • Toccata C-dur [fragment noweli muzycznej]
      • Kompot z wisień. Opowiadanie wakacyjne
    • O Samuelu Becketcie
      • Godot w Teatrze Współczesnym
      • Czekać na Godota. Glosa o sztuce „Czekając na Godota”
      • Czy jesteśmy „sami w tej próżni”?
      • Dialog o „Czekając na Godota” z o. Januszem Pydą
      • Błogosławieństwo Becketta. Wspomnienie
    • Publicystyka
      • Żoliborz – moja mała ojczyzna
      • Nie, panie generale…
      • Wokół książki Wojciecha Jaruzelskiego „Stan wojenny. Dlaczego”
      • Teatr polski – tradycja i przyszłość.
      • Debata w Belwederze 20 września 2017 roku
      • Prawdziwy humanista. Pożegnanie Janusza Szpotańskiego
      • Kim jest artysta w dzisiejszym świecie?
    • Sztuka przekładu
      • Od Sofoklesa do Becketta. Wybór przekładów poetyckich
      • William Shakespeare (1564–1616)
      • Jean Racine (1639–1699)
      • Johann Wolfgang von Goethe (1749–1832)
      • Friedrich Schiller (1759–1805)
      • Friedrich Hölderlin (1770–1843)
      • William Wordsworth (1770–1850)
      • Matthäus C. von Collin (1779–1824)
      • Kardynał John Henry Newman (1801–1890)
      • Charles Baudelaire (1821–1867)
      • Oscar Wilde (1854–1900)
      • Konstandinos Kawafis (1863–1933)
      • William Butler Yeats (1865–1939)
      • Rainer Maria Rilke (1875–1926)
      • Guillaume Apollinaire (1880–1918)
      • James Joyce (1882–1941)
      • Thomas Stearns Eliot (1888–1965)
      • Samuel Beckett (1906–1989)
      • Philip Larkin (1922–1985)
      • Warsztat tłumacza
      • Fuga śmierci Paula Celana
  • Od Wydawcy
  • Streszczenie
  • Summary
Opis:

Praca Małgorzaty Judy-Mieloch został a napisana z pasją i widoczną atencją wobec licznych dokonań Antoniego Libery na polu kultury polskiej - a więc nie tylko w obszarze prozy, ale także przekładu i szeroko rozumianej działalności teatralnej. Pojawiające się w opracowaniu wyraźne sądy wartościujące nie są nachalne i pełnią rolę istotnych drogowskazów. Warto podkreślić, że autorka dysponuje szeroką wiedzą o biografii pisarza, zdobywaną dzięki kontaktom z nim. Opracowanie dekonstruuje wygodny mit o Liberze jako autorze jednej książki . Małgorzata Juda-Mieloch nie zapomina o tym, czym w dorobku pisarza jest Madame. Słusznie podkreśla wielopłaszczyznowość tej powieści - czytanej nazbyt często wyłącznie jako romans. Pamięta jednak również o tym, że stanowi ona tylko jedno skrzydło dyptyku, którego istotnym dopełnieniem jest wyrafinowana gatunkowo opowieść Godot i jego cień. Wrażliwość na intertekstualne uwikłania prozy Libery pozwala autorce przenieść dyskurs interpretacyjny ponad powierzchowne skojarzenia i wygodne stereotypy, a także odsłonić intrygujące sensy wszyte przez pisarza pod podszewkę tekstowej materii.

Wydawca: Instytut Literatury
Miejsce i rok wydania: Kraków 2021
Redakcja językowo-stylistyczna: Alicja Stępniak
Korekta: Adriana Kretkowska, Anna Kędroń
Skład i łamanie: Alicja Stępniak
ISBN 978-83-66765-67-2