Wydawnictwa / Nowa Krytyka i Esej / Niewyraźna pewność, że życie jest piękne. O poezji Romana Honeta
- Wykaz stosowanych skrótów
-
Część pierwsza: Inicjacja
- Wstęp: Tańczący z wężami (notatki ze spotkania)
- Rozdział I: Poeta, wydawca, redaktor, poławiacz, nauczyciel
- Rozdział II: Antygen
-
Część druga: Ceremonia (obserwacja uczestnicząca)
- Wstęp: Rytuał przejścia (rubryk)
- Rozdział I: Inscenizacja (theoreia)
- Rozdział II: Inscenizacja (praxis)
- Rozdział III: Widma (theoreia)
- Rozdział IV: Widma (praxis)
- Rozdział V: Produkcja (theoreia)
- Rozdział VI: Produkcja (praxis)
-
Część trzecia: Wyjście. Powrót
- *
- Wiersze
- Streszczenie
- Summary
- Notka o autorze
- About the author
- Wybrana bibliografia
- Spis tytułów i incipitów
- Alfabetyczny spis tytułów i incipitów
- Indeks nazwisk
Książka Przemysława Rojka nie jest popularną monografią naukową, ale jest czymś więcej – jest pełnym uroku, erudycji i ponowoczesnej żarliwości esejem wyposażonym we wszystkie walory tego gatunku. Autor świadomie dokonuje nie tylko subiektywizacji swego dyskursu, nie tylko interesująco osadza go w pewnej środowiskowej świadomości poetów związanych z Biurem Literackim, ale wyposaża swoje analizy także w ciekawą autoprezentację i elementy biograficzne. Swoją krytycznoliteracką pracę traktuje jako „wydarzenie”, a raczej „spotkanie” z tekstem w rozumieniu filozofii dialogu. Gesty tej poezji mają charakter „widmowy”, rozmyty, rozporoszony, niepochwytny. Autor postrzega Romana Honeta nie jako „wizjonera braku, straty i odchodzenia”, ale „poetę bezwzględnej afirmacji życia”. Pisząc o metodzie, Przemysław Rojek posługuje się terminem „antropologia rytuału”, kreśli przed czytelnikiem trzy „współistniejące opowieści”. Mowa jest zatem o: inscenizacji, widmach i produkowaniu znaczeń. Twórczość Romana Honeta jest „rodzajem obrzędowego teatru”.