Wydawnictwa / Nowa Krytyka i Esej / Promieniowanie teatru. Ostatni dramat Karola Wojtyły jako wyzwanie interpretacyjne i inscenizacyjne

Spis treści:
  • Część I. Wyzwanie interpretacyjne
    • Wstęp
    • Dlaczego literatura? Rzecz o słowie
    • Dramaturgiczna droga Karola Wojtyły
    • Okoliczności powstania Promieniowania ojcostwa
    • Miejsce wśród innych dramatów
    • Zagadnienia genologiczne
    • Możliwe odczytania dramatu
    • Lektura antropologiczna
    • Lektura teologiczno-mistyczna
    • Antropologia mistyczna Promieniowania ojcostwa
    • Podsumowanie
  • Część II. Wyzwanie inscenizacyjne
    • Wstęp
    • Światowa prapremiera (1983) i jej kontynuacje
    • Tyska inscenizacja Andrzeja Marii Marczewskiego (2018)
    • Teatr Współczesny we Wrocławiu (1997)
    • Teatr Polskiego Radia i Scena Plastyczna KUL (2003)
    • Teatr ITAN – spektakl „wędrujący” Artura Dziurmana (2013)
    • Słowacka prapremiera dramatu – Teatro Colorato (2014)
    • Czeska prapremiera dramatu – Nová Krása (2019)
    • Niektóre inscenizacje amatorskie
    • Scena Jeden – Bydgoszcz, reż. ksiądz Karol Glesmer
    • Zmysł – Ostróda, reż. Monika Kazimierczyk, Krystyna Andrzejewska
    • Lotka – Trzcianka, reż. Włodzimierz Ignasiński
    • Santo Subito – Warszawa, reż. Jakub Kaczmarek
    • Przegląd innych inscenizacji amatorskich, w tym toruński epizod osobisty
    • Podsumowanie
  • Dodatek
    • Promieniowanie ojcostwa – komentarz
    • Kontekst filozoficzno-teologiczny
    • Analiza scen
  • Bibliografia
    • Dzieła literackie, filozoficzne i teologiczne autora
    • Bibliografia przedmiotowa
  • Kalendarium wystawień dramatu
  • Nota o autorce
  • Note about the Author
  • Streszczenie
  • Summary
Opis:

Promieniowanie teatru… to książka zrodzona z fascynacji jednym dziełem, ostatnim dramatem napisanym przez autora, którego osoba albo tak silnie dominuje w interpretacjach stworzonych przez niego dzieł, że aż zdają się one całkiem niesamodzielnymi tworami, albo, przeciwnie, wpływa na umniejszanie wartości dzieł jako jedynie „ozdobników”, drobnych komentarzy do wielkiej biografii. Autorka stara się znaleźć drogę pomiędzy tymi dwiema tendencjami, wykazując, jak wiele da się jeszcze powiedzieć w temacie, o którym, jak się zdaje, „powiedziano już wszystko”. Promieniowanie ojcostwa jest dziełem tak krótkim, jak trudnym. Fascynuje albo zniechęca. To sztuka-wyzwanie. Co więcej, jest jeszcze kilka rzeczy, których o niej nie wiemy, w tym jedna, której być może nigdy wiedzieć nie będziemy. Pierwsza część książki poświęcona jest kontekstom biograficznym i interpretacyjnym, które przybliżą czytelnika do tajemnic ostatniego dramatu Karola Wojtyły. Druga część zbiera najlepiej udokumentowane – profesjonalne i amatorskie – inscenizacje dramatu, wykazując, że Promieniowanie… jest tak niełatwe scenicznie, że aż uwodzi kolejnych inscenizatorów. Poza tradycyjnymi, i mniej tradycyjnymi (włączającymi ekspozycję plastyczną), wystawieniami scenicznymi zostało już przeniesione na scenę Teatru Telewizji, doczekało się słuchowiska w ramach Teatru Polskiego Radia, realizacji w teatrze plastycznym, formy dialogu, pantomimy, eksperymentu cieniowego, a całkiem niedawno także spektaklu upublicznionego internetowo. Napisany dwukrotnie, inscenizowany czasem kilkakrotnie przez tych samych twórców, dramat otrzymuje teraz swoją monografię.

Publikacja powstała dzięki wsparciu finansowemu Instytutu Literatury w ramach Tarczy dla Literatów.

 

Wydawca: Instytut Literatury
Miejsce i rok wydania: Kraków 2022
Korekta: Agata Tondera
Skład: Estera Sendecka, Alicja Stępniak
ISBN 978-83-67170-76-5

Loading...