Wydawnictwa / Nowa Krytyka i Esej / Spotkanie przy studni. Szkice literackie

Spis treści:
  • Wstęp
    • Spotkanie 2.0
  • Spotkanie pierwsze – z wielką tradycją
    • Wątki kabalistyczne w prozie Brunona Schulza
  • Spotkanie drugie – którego nie udało się uniknąć
    • Witold Gombrowicz ucieka przed śmiercią
  • Spotkanie trzecie – w przedsionku piekła
    • „Podglądacz śmierci”
  • Spotkanie czwarte – na leśnych ścieżkach
    • Na niebie cygański wóz
  • Spotkanie piąte – z duchami przodków
    • Zwiedzanie grobowca. O „śmiertelnym” tomiku poezji Jarosława Marka Rymkiewicza
  • Spotkanie szóste – podejrzane, zasłyszane
    • Słuch prawie absolutny
  • Bibliografia
  • Nota o autorze
  • Note about the Author
  • Streszczenie
  • Summary
  • Indeks nazwisk
Opis:

Zamieszczone w książce szkice literackie powstawały na przestrzeni przeszło dwóch dekad. Najstarsze z nich – o Papuszy czy Schulzu – jeszcze w ubiegłym wieku; najnowszy – o twórczości Wojciecha Kudyby – stosunkowo niedawno, już w latach 20. obecnego stulecia. Mimo to intencją autora nie jest ujęcie historycznoliterackie w perspektywie diachronicznej. Przeciwnie, usiłuje on doprowadzić do zaocznej konwersacji między często bardzo odmiennymi twórcami żyjącymi obok siebie, jak Schulz i Gombrowicz, albo tuż po sobie, jak Kudyba i Rymkiewicz. Zadanie moderatora powierzone zostaje czytelnikowi, który jest tu niezwykle istotnym, wręcz nieodzownym „tym trzecim”. Taka twórcza wymiana – myśli, wrażliwości, estetyki – spełnia się właśnie w formule spotkania, sygnalizowanej już w tytule publikacji.

Niezależnie od autorskiego zamysłu poszukiwania związków między twórczością Brunona Schulza, Witolda Gombrowicza, Tadeusza Różewicza, Bronisławy Wajs, Jarosława Marka Rymkiewicza i Wojciecha Kudyby – każdy z esejów stanowi autonomiczny tekst analizujący wybrane (zazwyczaj odmienne) aspekty i zagadnienia literackie. Ich układ nie ma charakteru hierarchizującego, ale wynika raczej z naturalnej kolejności zabierania głosu – jak podczas spotkania przy stole – albo czerpania wody w kolejce przy studni. Wody w tej studni bynajmniej nie ubywa – niech będzie to zachętą dla czytelników do ustawienia się w kolejce i wzięcia udziału w spotkaniu.

Summary
The literary sketches included in the book were written over the course of more than two decades. The oldest of them, about Papusza and Schulz, as far back as in the previous century; the latest one, about the works of Wojciech Kudyba, relatively recently, already in the 2020s. Nevertheless, the author’s intention is not a historical and literary approach from a diachronic perspective. On the contrary, he tries to lead to potential conversations between writers who were often very different from each other, and who lived either at the same time, like Schulz and Gombrowicz, or one after another, like Kudyba and Rymkiewicz. The task of the moderator is entrusted to the reader, who is an extremely important, even indispensable “third party” here. Such a creative exchange – of thoughts, sensitivity, aesthetics – is fulfilled precisely in the form of meeting, already signalled in the title of the publication.

Regardless of the author’s idea of searching for links between the works of Bruno Schulz, Witold Gombrowicz, Tadeusz Różewicz, Bronisława Wajs, Jarosław Marek Rymkiewicz and Wojciech Kudyba – each of the essays is an autonomous text analysing selected (and usually different) literary aspects and issues. Their arrangement is not hierarchical, but rather results from the natural order of speaking, as during a meeting at the table, or drawing water in the queue at the well. The water in this well by no means becomes scarcer – let this be an encouragement for readers to line up and take part in the meeting.

Nota o autorze
Tomasz Chlewiński – w 1997 uzyskał tytuł magistra filologii polskiej na podstawie pracy poświęconej wątkom kabalistycznymw prozie Brunona Schulza. W latach 1998–2000 uczestniczył w seminarium doktoranckim na Wydziale Nauk Humanistycznych KUL u prof. Krzysztofa Dybciaka. Przez wiele lat był nauczycielem języka polskiego w liceum ogólnokształcącym. Obecnie pracuje jako redaktor językowy, korektor i adiustator. Publikuje felietony, eseje, recenzje (w „Debacie”, „Toposie”, „Nowym Napisie”). Jest autorem scenariusza komiksu 52 przypadki Pana Cypriana, cierpliwie pracuje też nad swoim debiutem literackim.

Recenzje naukowe: Marek Bernacki, Zofia Zarębianka
Redakcja: Alicja Stępniak
Korekta: Maria Król, Aleksandra Luberda
Indeks: Maria Król
Projekt okładki: Paweł Górny
Projekt typograficzny: Estera Sendecka i Alicja Stępniak
Grafika na okładce: Bruno Schulz, Czytanie księgi I, Muzeum Literatury Imienia Adama Mickiewicza w Warszawie
Skład i łamanie, przygotowanie do druku: Ola Lis

Loading...