Wydawnictwa / Nowa Krytyka i Esej / Psem i kością. Recepcja poezji Tomasza Pułki do roku 2021
- Paweł Kaczmarski, Wstęp
-
CZĘŚĆ I
Do 2016 roku
- Igor Stokfiszewski, Tezy o postpoezji
- Aldona Kopkiewicz, Gałązki, sznureczki
- Marta Koronkiewicz-Kaczmarska, „Mgły zaimek” i puste żądania
- Jakub Skurtys, Poezja, retoryka, parezja
- Arkadiusz Wierzba, Raport z oblężonej bani
- Paweł Kaczmarski, Pułka jako odruch?
-
CZĘŚĆ II
Od roku 2017 do dziś
- Marta Koronkiewicz-Kaczmarska, Posłowie
- Paweł Kaczmarski, Sinusoida
- Ujść w szumie. Z Krzysztofem Sztafą rozmawiają Paulina Chorzewska i Łukasz Żurek
- Jakub Skurtys, Tomasz Pułka. Longplay
- Paulina Chorzewska, O trzech plikach .jpg Tomasza Pułki
- Paulina Chorzewska, „Screenshot” jako narzędzie praktyki poetyckiej
- Łukasz Żurek , Czego Henryk Markiewicz mógłby się dowiedzieć o młodej poezji, gdyby przeczytał wiersz „Do Tomka Pułki (cover)”?
- Oskar Meller, Tomasz Pułka jako budowniczy ruin
-
CZĘŚĆ III
Poeci i poetki o Pułce
- Robert Rybicki, Pozorne przemieszczenie
- Bartosz Sadulski, Wiersze z dolnej półki
- Roman Honet, O poezji Tomasza Pułki
- Rafał Gawin, Jak niewiele mógł znaczyć dla mnie Tomasz Pułka
- Jolanta Nawrot, Tomasz Pułka poza legendą
- Informacje o pierwodrukach
- Nota o Tomaszu Pułce
- Note About Tomasz Pułka
- Noty o autorach
- Notes About the Authors
- Streszczenie
- Summary
- Indeks osobowy
Ze Wstępu Pawła Kaczmarskiego:
Tom, który czytelnik / czytelniczka trzyma w rękach, jest wyborem różnego rodzaju tekstów: recenzji, artykułów krytycznoliterackich, wspomnień, rozmów dotyczących bezpośrednio twórczości i działalności Tomasza Pułki – polskiego poety zmarłego przedwcześnie i tragicznie w 2012 roku (w wieku dwudziestu czterech lat). Pułka znany jest między innymi z eksperymentatorskiego zacięcia, pisania wierszy (momentami) zaporowo trudnych, świetnego słuchu i autentycznej pasji do poezji / literatury, która przejawiała się nierzadko w ciętych atakach na to, co Pułka uznawał za tendencję „klasyczną”, czy też „klasycyzującą”, w wierszu współczesnym. Mimo niewielkiego objętościowo dorobku młody autor już za życia stał się ważną postacią sceny poetyckiej, a po śmierci, jak się wydaje, jego pozycja wyłącznie rosła. Do inspiracji Pułką przyznaje się wielu współczesnych autorów i autorek.
Poniższa książka nie jest „podręcznikiem do Pułki”, kompendium wiedzy ani czytelniczym przewodnikiem. Nie ukrywam, że jej lektura dla osób nieznających twórczości poety może się okazać dużym wyzwaniem (takim osobom polecam przede wszystkim przedrukowane tu Posłowie do tomu Podczas siebie – przygotowanego przez Martę Koronkiewicz w 2018 roku wyboru utworów Pułki). Znaczną część tekstów zebranych w tomie należałoby czytać nie tyle ze znajomością twórczości autora Cennika, ile równolegle do niej: mając na podorędziu poszczególne książki, wracając nieustannie do najważniejszych wierszy, zagłębiając się razem z krytykami i badaczami w detale tego nadzwyczaj złożonego literackiego projektu. Innymi słowy: ta książka przeznaczona jest – z konieczności, jak sądzę – przede wszystkim dla czytelników, których twórczość Pułki niekoniecznie nawet przekonała, ale przynajmniej zdążyła zaintrygować. Tym, którzy Pułkę znają dobrze, ale nie interesowali się dotąd jego recepcją, niniejszy tom pozwoli zapoznać się z głównymi wątkami, tezami i obserwacjami krytyków. Tym, którzy znają dobrze i Pułkę, i historię jego czytania, zestawienie różnych omówień i komentarzy pozwoli – mam nadzieję – lepiej zrozumieć potencjalne linie konstruktywnych sporów, dostrzec wątki domagające się rozwinięcia, interpretacyjne białe plamy i ślepe plamki.
Wydawca: Instytut Literatury
Miejsce i rok wydania: Kraków 2021
Wybór i układ tekstów: Paweł Kaczmarski
Redakcja językowa i adiustacja: Klaudia Raflik
Korekta: Alicja Stępniak, Agnieszka Zwarycz-Łazicka
Skład: Alicja Stępniak
ISBN 978-83-66765-75-7