Wydawnictwa / Biblioteka Krytyki Literackiej / Lekcje wyobraźni. Szkice o literaturze z lat 1958–2008

Spis treści:
  • Wstęp
    • Drogi klerka. O krytyce literackiej Jana Prokopa (Maciej Urbanowski
    • Bibliografia
    • Nota o autorze wyboru
  • O nowoczesności
    • Prolegomena do opisu „nowoczesności”
  • O krytyce i literaturze
    • Krytyka jako nierozumienie dzieła
    • Krytyk jako stwórca
    • O nihilizmie w naukach humanistycznych
    • O krytyce usługowej, etosie literatury i innych drobiazgach sprawiających, że jest, jak być nie powinno
    • Powinności literatury polskiej
    • Kanon literacki i pamięć zbiorowa
  • O poezji
    • Od Larbauda do Harasymowicza (z historii „dłuższych form” liryki)
    • O niezrozumiałości w poezji
    • Euklides i barbarzyńcy
    • W kręgu sztuki naiwnej
    • Sprawa nadrealizmu
    • Rozbiegłe formy
    • Niepochwycień
    • Igraszki katastrofisty: Miron Białoszewski.
    • Tadeusza Różewicza walka o oddech
    • Wisława Szymborska albo wstydliwość uczuć
    • Antynomie Miłosza
    • „Oto twój świat na ostrzu miecza…” Wspomnienia czytelnika Traktatu moralnego Miłosza
    • Święty Franciszek w Niniwie? O poezji księdza Jana Twardowskiego i jej kontekstach
    • O poezji Zbigniewa Herberta
  • O wyobraźni pod nadzorem
    • Mity fundatorskie Polski Ludowej
    • Z perspektywy ofiary
    • Wśród pismaków
    • Polonista jako utrwalacz władzy ludowej
    • Dylematy Marii Dąbrowskiej albo o fałszywej symetrii
  • Nota edytorska
  • Od wydawcy
  • Streszczenie
Opis:

Twórczość krytycznoliteracka Jana Prokopa zaskakuje, zdumiewa, a nawet onieśmiela bogactwem i różnorodnością. Składa się na nią niemal trzydzieści książek, które poruszają niezwykle szeroką problematykę. Szeroką w sensie historycznym, ale także kulturowym i tematycznym. Prokop pisał o romantyzmie, pozytywizmie, modernizmie i postmodernizmie. Interesowali go twórcy polscy, ale pisywał też o autorach rosyjskich i zachodnioeuropejskich. Ciekawiła go literatura „jako taka”, ale również – z biegiem lat coraz bardziej – literatura jako świadectwo historii, ekspresja wyobraźni zbiorowej, podmiot, ale i przedmiot ideologii…
Ta szerokość zainteresowań Prokopa i będąca ich konsekwencją ogromna erudycja o komparatystycznych horyzontach są intrygujące. Jak zauważył trafnie Andrzej Waśko: „Jan Prokop, który w latach PRL nie należał do żadnej z literacko-politycznych grup – choć znał wszystkie – jest też autorem wielowątkowego i jedynego w swoim rodzaju dorobku krytycznego”. O osobnej pozycji Prokopa w polskiej literaturze pisał Krzysztof Dybciak: „Nie identyfikuje się z żadnym nurtem politycznym, ponadto naraża się wpływowym osobistościom i środowiskom naukowym”2. Prokop nie jest i nie był krytykiem towarzyszącym wybranemu pisarzowi, określonemu pokoleniu literackiemu czy jakiejś jednej idei estetycznej. Na pierwszy rzut oka wydaje się, iż mamy do czynienia z krytykiem niezwykle kapryśnym czy też lepiej: krytykiem sytuacyjnym, który reaguje na to, jak zmieniają się zainteresowania czytelników, zmienia więc swoje zainteresowania, a zmiany te są także efektem poszukiwania nowych, ciekawszych tematów krytycznoliterackich.

(prof. dr hab. Maciej Urbanowski)

Zrealizowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu Kanon Polski.

 

Wydawca: Instytut Literatury
Miejsce i rok wydania: Kraków 2024
Wybór, opracowanie, wstęp: Maciej Urbanowski
Redakcja językowa: Agata Tondera
Korekta: Aleksandra Kowal, Elżbieta Zarych
Skład: Alicja Stępniak
ISBN: 978-83-67602-80-8 (print)
ISBN: 978-83-67602-81-5 (online)

Loading...