Wydawnictwa / Monografie / „Nuta autobiograficzna”. O twórczości Gustawa Herlinga-Grudzińskiego

Opis:

Autorka kreśli przed nami najpierw barwny zarys biografii Gustawa Herlinga-Grudzińskiego – zawiłej, pełnej zaskakujących zwrotów i mrocznych zakamarków, po czym stopniowo odsłania tajniki warsztatu pisarza, dokładniej opisując charakterystyczne dla prozy Herlinga-Grudzińskiego pogranicze autobiografii i fikcji, dokumentu i wyobraźni. Wszystko to stanowi ważne tło dla pasjonujących analiz i interpretacji wybranych tekstów pisarza – wypełniających kolejne rozdziały opracowania. Niektóre z nich poświęcone są kilku tematom obsesyjnie powracającym w diarystyce i opowiadaniach Grudzińskiego – takim jak motywy trzęsienia ziemi czy neapolitańskich zabobonów – właśnie one umożliwiają bowiem, zdaniem badaczki, rozpoznanie zasadniczych cech wyobraźni artysty i jego sposobu widzenia świata. Pozostałe rozdziały to wnikliwe interpretacje pojedynczych utworów pisarza. Rzucają one nowe światło m.in. na teksty Herlinga o malarstwie – pozwalają lepiej uchwycić ich strukturę gatunkową oraz zrozumieć specyficzne miejsce, z którego autor ogląda dzieła sztuki europejskiej. Czytelników zainteresuje również zapewne erudycyjny szkic o Kle Barabasza – ciekawie osadzony w kontekście europejskich powieści o tej postaci. Także Inny świat doczekał się w tym opracowaniu świeżego spojrzenia, które pozwala dostrzec nowe aspekty odczłowieczających właściwości łagrów.

Spis treści:
  • Wykaz stosowanych skrótów
  • Rozdział I
    • Losy pisarza. Biografia Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
  • Rozdział II
    • „Nuta autobiograficzna” i obsesja zła. O twórczości Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
  • Rozdział III
    • Interpretacja wybranych utworów Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
      • 1. Problem zatartej tożsamości – „Inny Świat. Zapiski sowieckie”
      • 2. Herling i obsesja „terremoto”
      • 3. Zło wcielone – „Kieł Barabasza”
      • 4. „Iettatura”, czyli o sile neapolitańskich przesądów
      • 5. Zachwyt zamiast imitacji. Cztery medaliony Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
      • 5.1. W stronę genologii, czyli ucieczka od niej
      • 5.2. „Ja” pisarza, czyli o sile wyobraźni
      • 5.3. Zachwyt zamiast imitacji, czyli przeciwko ekfrazie
  • Zakończenie
  • Bibliografia
  • Nota o autorce
  • Od wydawcy
  • Streszczenie
  • Summary