Wydawnictwa / ROK ROMANTYZMU / Mickiewicz. Kategorie – idee – konteksty

Spis treści:
  • Wstęp
  • I. Dziady
    • Słowo wstępne
    • 1. Zosia z barankiem a intertekstualizm
    • 2. Co zabiło Gustawa
    • 3. Spór jako element konstrukcji świata przedstawionego
    • 4. O wzniosłości Dziadów
    • 5. Zagadnienie poznania w Dziadach
    • 6. Dlaczego romantycy nienawidzili Newtona
    • 7. Narodowy i ponadnarodowy charakter Dziadów
    • 8. Mickiewiczowska koncepcja człowieka w Dziadach
  • II. Romantyk, Romantyzm
    • Słowo wstępne
    • 1. Polski romantyk w poszukiwaniu tożsamości
    • 2. Polski romantyk z innej perspektywy
    • 3. Hic mulier. O mężnych kobietach Romantyzmu
    • 4. Kto uczył Mickiewicza subtelności uczuć
    • 5. Mickiewiczowska idea powinności
    • 6. Wrażliwość etyczna Mickiewicza
  • III. Religia, Historia
    • Słowo wstępne
    • 1. Mickiewicz a mistyka
    • 2. Mesjanizm jako nurt w literaturze XIX wieku
    • 3. Mickiewicz i Słowianie a Europa Zachodnia
    • 4. Polski komparatysta w Collège de France
    • 5. Mickiewicz a Polenlieder
  • IV. Liryzm Mickiewicza
    • Słowo wstępne
    • 1. Uciec z duszą na listek…
    • 2. … w domku jego ducha. Paradoks Mickiewicza
    • 3. Co mnie dziwi w Widzeniu Mickiewicza
    • 4. Jak wyrazić smutek
  • V. Mickiewicz a muzyka
    • Słowo wstępne
    • 1. Mickiewicz a muzyka, muzyka a Mickiewicz
    • 2. Z kim się muzyką podzielę
  • VI. Pan Tadeusz
    • Słowo wstępne
    • 1. Szmery i trzaski w Panu Tadeuszu
    • 2. Matka Boska od Pamięci
    • 3. Tragizm a Pan Tadeusz
    • 4. Akrasja w filozofii i literaturze
  • VII. Mickiewicz – kategorie, wartości, konteksty
    • Słowo wstępne
    • 1. Sadźmy, przyjacielu, róże
    • 2. Sprostać wyzwaniom
    • 3. Kairos
    • 4. Kiedy warto umierać
  • Spis źródeł
Opis:

Na tom składają się rozprawy powstałe na przestrzeni kilkudziesięciu lat niezależnie od siebie, ale w jakimś sensie tworzące całość. Były one wygłaszane i publikowane po polsku i za granicą (te zostały przetłumaczone), niektóre – połączone, przeredagowane i opatrzone ilustracjami, inne napisane ostatnio. Są one pogrupowane w duże rozdziały wedle ogólnych kategorii stworzonych na rzecz tej książki i dotyczą dzieł poety oraz ich bliższych lub dalszych kontekstów.

Przedmiotem omówienia oraz interpretacji są kategorie literackie, estetyczne i filozoficzne oraz idee, takie jak: intertekstualizm, komparatystyka, wzniosłość, liryzm, tragizm, optymizm, narodowy lub ponadnarodowy charakter utworu, literatura a muzyka, perspektywa historyczna i religijna, mistycyzm, mesjanizm, kwestia poznania, rola pamięci oraz koncepcja człowieka – jego tożsamość i charakter, wolna wola, postawa i powinność, wyzwania, przed jakimi staje, stosunek do śmierci wreszcie. Konteksty poszczególnych kategorii oraz idei, od Starożytności poprzez wieki późniejsze, sięgają aż do literatury XX-wiecznej, tak polskiej jak obcej, przy uwzględnieniu historii. Dwa rozdziały poświęcone zostały najważniejszym dziełom Mickiewicza: Dziadom oraz Panu Tadeuszowi, w pozostałych pojawiają się też inne utwory – od młodzieńczych wierszy po późną lirykę, a także po wykłady paryskie.

Z całości wynika obraz spójnej (mimo upływającego czasu) aksjologii Poety: postawy etycznej oraz estetycznej Adama Mickiewicza. To ona stanowi w istocie myśl przewodnią tak omawianych dzieł, jak podejścia badawczego do nich.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach zadania Kanon Polski.

 

Wydawnictwo: Wydawnictwo Avalon
Miejsce i rok wydania: Kraków 2021
ISBN: 978-83-7730-594-2

Loading...