Wydawnictwa / ROK ROMANTYZMU / Preromantyzm i romantyzm europejski
- Przedmowa
- Wstęp
- I. Sytuacja kulturowa Europy w XVIII wieku oraz jej wpływ na przemiany literackie Niemcy (19) – Sturm und Drang (22) – Anglia (30) – Francja (38)
- II. Sentymentalizm a Preromantyzm Sentymentalizm (58) – Sielankowość (59) – Preromantyzm (60) – Dyskusje o literaturze (61) – Poezja dawna i ludowa (64) – Prawdziwa poezja, prawdziwy poeta (65) – Poezja „nocy i grobów” (71) – Odkrycie Szekspira (78) – Odkrycie Północy (86) – Osjanizm (88)
- III. Europa od końca wieku XVIII i w wieku XIX Pochodzenie nazwy i definicje Romantyzmu (96) – Periodyzacja Romantyzmu (98) – Przełom romantyczny (100) – Stowarzyszenia i czasopisma romantyczne (103)
- IV. Narodowy kształt Romantyzmów Niemcy (108) – Skandynawski romantyzm (129) – Dania (129) – Szwecja (131) – Anglia (133) – Francja (160) – Włochy (186) – Hiszpania (192) – Portugalia (196) – Grecja (199) – Rosja (201) – Czechy (210) – Węgry (211) – Polska (217)
- V. Romantyczne idee, uczucia i postawy Romantyczna koncepcja człowieka (256) – Miłość (258) – Stosunek do natury (260) – Religia (277) – Wolność (288) – Patriotyzm (303) – Indywidualizm i oryginalność (317) – Język (321) – Wychowanie (322) – Młodość (326) – Poznanie (329) – Rozum, umysł, uczucie (330) – Przedmiot poznania (337) – Sposoby poznania (344) – Wyobraźnia (355) – Poeta i poezja (361) – Muzyka (373)
- VI. Romantyczne zjawiska Bajronizm (385) – Bohater romantyczny (390) – Wzniosłość i patos (393) – Eskapizm (395) – Egzotyzm (396) – Podróże romantyków (397) – Historyzm (406) – Zabytki dawnej literatury (416) – Literatura ludowa (422) – Inspiracje obcą literaturą (436) – Dawne literatury krajów Południa (436) – Wcześniejsi romantycy inspiracją późniejszych (444) Literatura współczesności (458) – Poezja w oczach romantyków (462) – Poezja wobec współczesności (462) – Rola poezji: użyteczność (466) – Poezja w kontekście teorii i krytyki literackiej (468) – Względność piękna, sztuki i poezji (472) – Prawdziwa poezja (477) – Szczególne cechy poezji romantycznej (481) – Oryginalność (483) – Literatura osobista (484) – Wyobraźnia (490) – Ironia (494) – Gatunki literackie (497) – Tematyka romantyczna (504) – Język (504)
- Indeks autorów i spis wybranych tytułów utworów
- Spis ilustracji
Preromantyzm i romantyzm europejski ma za przedmiot literaturę i kulturę krajów europejskich rozwijającą się przez około sto lat, które wyznaczają ramy czasowe umownie zwane Preromantyzmem i Romantyzmem.
W książce zastosowano podwójną perspektywę. Jedna ma charakter czasowo-terytorialny – są to charakterystyki poszczególnych literatur narodowych (angielskiej, szwedzkiej, duńskiej, niemieckiej, francuskiej, hiszpańskiej, portugalskiej, włoskiej, greckiej, węgierskiej, czeskiej, rosyjskiej i polskiej) w zakresie odpowiadającym roli, jaką odgrywały one w tych epokach. Taka szersza, a zarazem konkretna perspektywa pozwala na porównawcze spojrzenie na rolę każdej z nich w rozwoju literatury oraz omawianych formacji kulturowych. Warto wspomnieć, że ogląd polskiej literatury postrzeganej z takiej właśnie perspektywy nie tylko zyskuje na wyrazistości, ale też pozwala na jej umieszczenie wysoko w rankingu romantycznych literatur europejskich.
Druga perspektywa wyraża się w szerszej prezentacji zjawisk i kategorii, takich jak między innymi: romantyczna koncepcja człowieka, miłość, stosunek do natury, religia, wolność, patriotyzm, indywidualizm i oryginalność, wychowanie, młodość, rozum, uczucie, wyobraźnia, muzyka oraz bajronizm, wzniosłość i patos, eskapizm, historyzm, podróż, względność piękna, sztuki i poezji, oryginalność, prawdziwa poezja, ironia, gatunki literackie, język.
Pojawiają się one w różnych literaturach w omawianych okresach, rozpatrywanych z perspektywy ogólnoeuropejskiej. Ilustrowane są fragmentami dzieł bądź krótkimi utworami przytoczonymi w oryginale, gdyż ich sens jest ściśle związany z językiem, w jakim powstały. Wywód prowadzony jest jednak tak, żeby nieznajomość danego języka nie utrudniała zrozumienia jego sensu.
Książka ilustrowana jest obrazami, szkicami, niekiedy karykaturami z epoki, wspominane są również umuzycznienia niektórych ważnych dzieł literackich. Pomyślana została jako podręcznik akademicki, jednak w toku powstawania przybrała charakter monografii Preromantyzmu i Romantyzmu europejskiego.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach zadania Kanon Polski.
***
Wydawnictwo: Wydawnictwo Avalon
Miejsce i rok wydania: Kraków 2021
Recenzenci: prof. dr hab. Andrzej Borkowski, prof. dr hab. Elżbieta Nowicka
ISBN: 978-83-7730-452-5