Nowy Napis Co Tydzień #246 / Dawniej i dziś
Drodzy Czytelnicy!
W najnowszym tygodniku prezentujemy wyjątkowy splot przeszłości i teraźniejszości – od wybitnych humanistów XX wieku po najnowszą poezję i prozę. Na naszych łamach:
Teresa Tomsia zadaje Pilne pytania w drodze „po ostatnie Słowo”, w szkicu poświęconym językowi poetyckiemu Wisławy Szymborskiej. Na inne pytanie – „Dlaczego klasycy?” – odpowiada Józef Maria Ruszar w drugim z serii wykładów poświęconych twórczości Zbigniewa Herberta.
Po najnowszą literaturę sięga Zbigniew Chojnowski, piszący o Wzgórzu bzów – debiutanckiej powieści Ireneusza Staronia. Ponadto Łukasz Żurek rozmawia z Filipem Matwiejczukiem o jego wyczekiwanej książce poetyckiej Pasożyt, a Michał Gliński omawia Dziwaczne i osobliwe, czyli świeżo przetłumaczony na język polski zbiór esejów Marka Fishera. Do klasyki namysłu nad kulturą i językiem wraca z kolei Michał Januszkiewicz, polecający książkę Rozum, słowo, dzieje Hansa-Georga Gadamera.
Agnieszka Kostuch pisze o niezależnym tomie poezji Alibi Krzysztofa Gryki, a Dariusz Żółtowski recenzuje książkę Wasilewska. Czarno-biała Piotra Lipińskiego. Prezentujemy także szkic Jana Brzozowskiego poświęcony prozie Wernera Herzoga – wybitnego reżysera, który, jak sam twierdzi, „zawsze czuł się pisarzem”.
Polecamy także nagrania: ostatnią część filmu Józefa Śreniowskiego o Ewie Juszko-Pałubskiej, adwokat broniącej członków Solidarności oraz wykład Ivana Garcii Sali O ikonie prawosławnej – kompozycja, kolor i znaczenie wygłoszony podczas konferencji poświęconej Jerzemu Nowosielskiemu.
W osiemdziesiątym ósmym odcinku Nowego Gramofonu Magdalena Huzarska-Szumiec rozmawia z Mateuszem Parkasiewiczem – laureatem konkursu literackiego Nowy Dokument Tekstowy 2023 w kategorii epika. Pokłosiem zwycięstwa jest książka „Georgia”, wydana właśnie we współpracy z Fundacją Duży Format.
Jak zawsze, życzymy przyjemnej i owocnej lektury. Do zobaczenia za tydzień!
Redakcja NNCT