Wydawnictwa / Nowa Krytyka i Esej / Fort Legnica, Port Wrocław, Stacja Literatura. 25-lecie Biura Literackiego
- Wykaz stosowanych skrótów
- Józef Maria Ruszar, Od Fortu Legnica przez Port Wrocław do Stacji Literatura
-
Część I
- Karol Maliszewski, Biuro Literackie: rok po roku (cz. I)
- Paweł Kaczmarski, Bezsenność satelitów. O Andrzeju Sosnowskim
- Marta Koronkiewicz-Kaczmarska, Masakra, ślimaczku. Przemoc według Jerzego Jarniewicza
- Sonia Nowacka, Tajemniczy uśmiech klasyka. Dynamika podmiotu w poezji Bohdana Zadury
- Bartosz Suwiński, Dzielić się niepokojem. Poezja Krystyny Miłobędzkiej
- Jakub Skurtys, Przymiarka do metafizyki przemocy. Piotr Sommer – gadanina
- Marta Koronkiewicz-Kaczmarska, Wirujące talerze. O kłopotach z czytaniem Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego
-
Część II
- Karol Maliszewski, Biuro Literackie: rok po roku (cz. II)
- Marcin Jurzysta, Trzy kroki do Biura Literackiego. O wczesnej twórczości Romana Honeta
- Dawid Kujawa, „Skomle we mnie suka oddana w dobre ręce”. Poezja miłosna Marty Podgórnik w świetle ontologii politycznej
- Jakub Skurtys, Raczej być, niż nie być. Frymuśny uśmiech Tadeusza Pióry
- Dawid Kujawa, „Będziesz mówić przez taflę użytecznych rzeczy”. Czysta zewnętrzność Marcina Sendeckiego
-
Część III
- Karol Maliszewski, Biuro Literackie: rok po roku (cz. III)
- Katarzyna Szopa, Femina communia i reprodukcja życia społecznego w poezji Joanny Mueller
- Paweł Kaczmarski, „A ty jesteś ich”. Wzajemność i zobowiązania u Konrada Góry
- Monika Glosowitz, Linia gniewu. O poezji Roberta Rybickiego
- Abstrakty
- Summary
- Noty o autorach
- Notes about the Authors
- Indeks osobowy
„W tej chwili jest to instytucja, której znaczenie trudno ująć w kilku słowach czy też w jakimkolwiek podręcznym pojęciu […]. Jest to instytucja, która jako jedna z niewielu w poważny sposób traktuje debiutantów i pracuje z nimi, doprowadzając do publikacji interesujących książek, zaprzątających potem uwagę jurorów najważniejszych nagród w Polsce. Kolejne tomy opiekunów tej młodzieży, Marty Podgórnik, Joanny Mueller i Romana Honeta, tworzą historię współczesnej poezji. Jednocześnie te same autorki i autorzy zaangażowani są we wszystkie warsztatowe i edukacyjne działania Biura”.
Karol Maliszewski, Biuro Literackie: rok po roku
„Czytając poszczególne szkice poświęcone poetom publikującym w Biurze Literackim, nie sposób nie zastanawiać się, czym krytyka towarzysząca i krytyka pokoleniowa jest dzisiaj, w czasach daleko idącego braku precyzji i jednoznaczności definicji, ale też niespójnych czy tylko niejednorodnych postaw. […] Wieloautorska monografia przedstawia panoramiczny obraz dynamicznego rozwoju istotnego środowiska literackiego oraz opis wpływów i bodźców kształtujących poetyckie wzorce, które wpływały i wpływają na losy literatury polskiej ostatniego ćwierćwiecza. Jednocześnie mamy do czynienia z prezentacją poszczególnych indywidualności poetyckich i krytycznoliterackich”
Józef Maria Ruszar, Od Fortu Legnica przez Port Wrocław po Stację Literatura