Nowy Napis Co Tydzień #070 / Reduty. Czytanie performatywne
Reduty powstały w 2013 roku na konkurs rozpisany przez ZAiKS, gdzie zostały docenione specjalną nagrodą za oryginalność formy. Rok później zaistniały na antenie Polskiego Radia jako słuchowisko w reżyserii Pawła Łysaka. Reduty, […] to według Kochana portret zbiorowości. Autor zrezygnował w nim z didaskaliów i co znacznie ważniejsze, z wyraźnie określonych bohaterów. Postaci nie są nazwane, nie wiadomo, kto wypowiada konkretne kwestie, choć można je przyporządkować jakimś postaciom i wyobrazić sobie, kim są. […]
Reduty to spojrzenie na społeczność skupioną na sobie, wyłącznie konsumującą, obronnie zamkniętą, przerażoną rodakami, którzy żyją poza jej obrębem, negującą ich normy czy problemy. To małe studium socjologiczne zbiorowości, o której żartowało się w tym czasie, że nieustannie grilluje. W tekście wielokrotnie powraca nieco zmieniony refren popularnej piosenki disco polo, czym Kochan ośmiesza tęsknoty tych, którym patronuje bądź co bądź tradycja balów redutowych
K. Zalewska, „Interpretacje wybranych utworów” [w:] M. Kochan, „Dramaty wybrane”, s. 15–17. [1].
Zapraszamy do obejrzenia nagrania spektaklu Reduty. Czytanie performatywne na podstawie dramatu Marka Kochana w reżyserii Aleksandry Skorupy.
Premiera: Narodowy Teatr Stary im. Heleny Modrzejewskiej, 07.06.2020 r.
Reżyseria: Aleksandra Skorupa
Scenografia i kostiumy: Tomasz Schaefer
Obsada: Iwona Budner, Ewa Kolasińska, Beata Malczewska, Aleksandra Nowosadko, Bolesław Brzozowski, Rafał Jędrzejczyk, Ryszard Łukowski (gościnnie), Łukasz Szczepanowski
Link do kupienia książki z dramatami Marka Kochana w naszym e-sklepie.