Wydawnictwa / Kwartalnik Nowy Napis / Kwartalnik Nowy Napis #15. Sztuki performatywne

Spis treści:
  • Słowo wstępne
  • Sztuki performatywne
    • Sztuka to poczucie poetyckie Ze ZBIGNIEWIEM MAKAREWICZEM rozmawiają Anna Krukowska i Maria Marszałek
    • Adam Karol Drozdowski,  Gdyby był leksykon offu. Cztery hasła
    • Alicja Müller,  Otwieranie archiwów. Ślady tańca modern w nowej choreografii
    • Katarzyna Niedurny,  Artystki, performerki, feministki?
    • Lech Majewski,  Tajemnica. Notatki o prawdzie, raju, matematyce w religii i granacie wrzuconym do mózgu
  • Liryka
    • Roman Honet,  wiersze
      • dziewczynka z cząstką pomarańczy
      • *** ja wynajmuję od boga pokoje
      • nad stawem jasnowidzenia
      • staranie pod obserwacją
    • Michał Mytnik,  wiersze
      • Lewiatan fromage i serca dwa kilo
      • Vadis
      • Sansevieria
      • Olbrzymie szparagi śmierci
      • Bless
    • Adam Leszkiewicz,  By znowu zaczynać O nowych wierszach Michała Mytnika
    • Agnieszka Herman,  wiersze
      • W drodze
      • W dolinie zamarzniętej rzeki
      • Pod śniegiem
      • Próba generalna
    • Agnieszka Herman,  Bulgot cietrzewi czyli wiersz, słowo i czas
    • Adriana Szymańska,  wiersze
      • Zeszyt istnienia
      • Uterus mundi
      • Sekret
      • Śpiewanie psalmu
    • Adriana Szymańska,  Dlaczego piszę? Ars poetica
    • Piotr Szewc,  wiersze
      • Praca domowa
      • Przedziałek grzywka
      • Po deszczu
      • Sowy nie wylecą z rana
      • Grzechotka
    • Ireneusz Staroń,  „...wymyślić świat albo go zobaczyć”. O wierszach Piotra Szewca
  • Epika
  • Dramat
Opis:

Młody pianista wchodzi na scenę, kłania się, rozkłada partyturę, siada przy instrumencie i nastawia stoper, by przez kolejne cztery minuty i trzydzieści trzy sekundy nie wydobyć z fortepianu ani jednego dźwięku. Malarz spontanicznie wymachuje pędzlem, ochlapując farbą wielkoformatowe płótno. Pod jego stopami rozwija się żywiołowy świat esów-floresów o nieobliczalnych trajektoriach. Ludzie siedzą w wąskim tunelu i ogłusza ich nieznośny łoskot kosiarek, inni bawią się w sali wypełnionej oponami, w galerii można zaś obejrzeć panią „tu i teraz” jedzącą pomarańcze. Kwartet smyczkowy staje przed widzem tylko po to, żeby muzycy mogli uścisnąć sobie nawzajem dłonie.

Dźwiękowe przewroty Johna Cage’a, action painting Jacksona Pollocka, happeningi Allana Kaprowa, eksperymenty spod znaku ruchu Fluxus – bez tych niegdysiejszych dziwactw, zarazem ekscentrycznych i konceptualnych szaleństw nie byłoby tego, co współcześnie nazywamy sztuką performansu (ang. performance art). Nie byłoby jej też bez dadaistów – poetów i kabareciarzy, André Bretona oraz jego surrealistycznej afirmacji potęgi gestu – choćby wystrzału rewolweru w tłumie, pisuaru Duchampa, obscenicznych występów Wacława Niżyńskiego, Bauhausu, a w Polsce – happeningów Tadeusza Kantora.

 

Wydawca: Instytut Literatury
Miejsce i rok wydania: Kraków 2022
ISSN 2657-6791

Loading...