Debata została zarejestrowana w trakcie XVII Warsztatów Herbertowskich.
Zapraszamy do obejrzenia materiału.
Debata została zarejestrowana w trakcie XVII Warsztatów Herbertowskich.
Zapraszamy do obejrzenia materiału.
Debata została zarejestrowana w trakcie XVII Warsztatów Herbertowskich.
Zapraszamy do obejrzenia materiału.
Wykład prof. dr hab. Zbigniewa Chojnowskiego „Poeta wspólnoty etycznej” zarejestrowany
w trakcie XVII Warsztatów Herbertowskich.
Zapraszamy do obejrzenia wykładu.
Wykład dr. hab. prof. Adriana Glenia „Kiedyż nastanie poezja (?)... O jednym wierszu Tadeusza Nowaka” zarejestrowany w trakcie XVII Warsztatów Herbertowskich.
Zapraszamy do obejrzenia wykładu.
W dniach 1–3 marca 2024 roku odbyły się XXI Warsztaty Herbertowskie zorganizowane przez Instytut Literatury. Tematem tegorocznej konferencji była Italia Zbigniewa Herberta w oczach włoskich i polskich polonistów. W obradach, które odbyły się w Salonie Literackim Instytutu w Krakowie, wzięli udział goście z Włoch, Hiszpanii i Ukrainy, a zainaugurował je koncert organistki Marty Misztal Bloch.
prof. dr Andrea Fernando De Carlo
Paolo Statuti
Tommaso Limone, Sara Puzo
Luca Lacalamita, Cristina Manzo
prof. dr hab. Wojciech Kudyba
prof. dr hab. Krzysztof Dybciak
dr Jakub Rawski
mgr Wiktor Nogajczyk
dr Karolina Kowalcze-Franiuk
Laura Lavinia Buscemi
Giorgia Franzone
Olgierd Gabriel Sanchez-Hołubecki
prof. dr hab. Michał Januszkiewicz
mgr Oleksandr Overchuk
dr hab., prof. UKEN Krystyna Latawiec
dr Joanna Adamowska
Andrzej Handzlik
prof. dr hab. Marzena Woźniak-Łabieniec
dr hab. Magdalena Śniedziewska
prof. dr hab. Grzegorz Bąk Trzebunia Niebies
prof. dr hab. Krzysztof Krasuski
dr hab., prof. UwS Roman Bobryk
dr hab., prof. UMK Radosław Sioma
Leonardo Bitondo
W dniach 1–4 marca 2023 roku odbyły się XX Warsztaty Herbertowskie zorganizowane przez Instytut Literatury oraz Stowarzyszenie Filozoficznoliterackie „Hermeneutica”. Konferencję pod tytułem Roman Ingarden i literatura. Kontynuacje – Inspiracje – Transakcje zainaugurował koncert fortepianowy ukraińskiej pianistki Ilarii Shevchuk-Schneider, sesja naukowa odbyła się w podkrakowskich Dobczycach.
W konferencji udział wzięli (wg kolejności w programie):
Prof. dr hab. Bernadetta Kuczera-Chachulska
Dr Adam Workowski
Dr hab., prof. UMK Piotr Domeracki
Dr hab., prof. ATH Marek Bernacki
Prof. dr hab. Michał Januszkiewicz
Dr hab., prof. MAZP Oleksandra Sztepenko
Prof. dr hab. Andrzej Skrendo
Agnieszka Zwarycz-Łazicka
Dr hab. Radosław Sioma
Dr hab., prof. UMK Anna Skubaczewska-Pniewska
Dr Jakub Rawski
Dr hab., prof. KUL Wojciech Kruszewski
Instytut Literatury oraz Stowarzyszenie Filozoficznoliterackie „Hermeneutica” serdecznie zapraszają uroczyste otwarcie XX Warsztatów Herbertowskich „Roman Ingarden i literatura. Kontynuacje – Inspiracje – Transakcje”. Inaugurację Warsztatów uświetni koncert ukraińskiej pianistki Ilarii Shevchuk-Shnaider. Wydarzenie odbędzie się w Salonie Literackim Instytutu Literatury (Kraków, ul. Smoleńsk 20/12) 1 marca 2023 r. o godzinie 18.00. Obowiązuje rezerwacja miejsc.
W programie koncertu:
Ilariia Shevchuk-Shnaider– urodzona w 2006 roku w Chersoniu, od piątego roku życia studiuje w Szkole Muzycznej nr 1 w Chersoniu w klasie fortepianu, prowadzonej przez wybitnego nauczyciela-metodologa Galinę Iwanownę Osadzą. Laureatka wielu ukraińskich i międzynarodowych konkursów, stypendystka mera miasta Chersonia i Związku Ukrainek w USA. Występowała podczas koncertów solowych w Muzeum Sztuki w Chersoniu O. Shovkunenko z udziałem orkiestry kameralnej „Gileya” Chersońskiej Filharmonii Regionalnej. W latach 2021–2022 uczyła się w Akademickim Muzycznym Liceum przy Moskiewskim Państwowym Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w klasie prof. Ilji Czudniecowa, które była zmuszona opuścić z powodu rosyjskiej agresji na Ukrainę. Po wybuchu wojny znalazła się w Krakowie, gdzie uczy się w POSM II stopnia im. Fryderyka Chopina w klasie prof. Mileny Kędry. W sierpniu 2022 wzięła udział w 32. Międzynarodowym Kursie Muzycznym w Opolu.
Obecnie jest także stypendystką Programu Rezydencji Artystycznych i Translatorskich Instytutu Literatury dofinansowanego ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Informujemy, że liczba miejsc jest ograniczona. Rezerwacji można dokonać u Heleny Wąsik, mailowo: helena.wasik@instytutliteratury.eu lub telefonicznie: 733 332 581.
Instytut Literatury oraz Stowarzyszenie Filozoficznoliterackie „Hermeneutica” z przyjemnością informują, że w dniach 1–4 marca 2023 r. odbędą się XX Warsztaty Herbertowskie „Roman Ingarden i literatura. Kontynuacje – Inspiracje – Transakcje”. Wydarzenie zainauguruje krakowski koncert fortepianowy ukraińskiej pianistki Ilarii Shevchuk-Schneider, zaś towarzysząca Warsztatom konferencja naukowa odbędzie się w podkrakowskich Dobczycach. Zachęcamy do zapoznania się z programem wydarzenia.
1 marca – Kraków
2 marca – Dobczyce
Sesja I.I
10.00–11.30
Prof. dr hab. Bernadetta Kuczera-Chachulska
Instytut Badań Literackich PAN w Warszawie
Estetyka Romana Ingardena a rozpoznanie/zrozumienie arcydzieła
Dr Adam Workowski
Instytut Myśli Józefa Tischnera
Prawda i fikcja w autobiografii
Sesja I.II
12.00–13.30
Dr hab., prof. UMK Piotr Domeracki
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Etyczna warstwa, konkretyzacja, przeżycie oraz postawa w poznawaniu dzieła sztuki literackiej. Post scriptum do Ingardenowskiej teorii dzieła literackiego
Dr hab., prof. ATH Marek Bernacki
Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej
Tekst jako partytura. O pożytkach płynących z Ingardenowskiej konkretyzacji dzieła literackiego
Sesja II
16.00–17.30
Prof. dr hab. Michał Januszkiewicz
Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
Przerabianie Ingardena albo hermeneutyczne przemieszczenia fenomenologii
Dr hab., prof. MAZP Oleksandra Sztepenko
Międzyregionalna Akademia Zarządzania Personelem w Kijowie
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
„Maksyma Ingardena”: wektor ukraiński
3 marca – Dobczyce
Sesja III.I
10.00–11.30
Prof. dr hab. Andrzej Skrendo
Uniwersytet Szczeciński
Życzliwy uśmiech Ingardena
Agnieszka Zwarycz-Łazicka
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Zbigniew Herbert a fenomenologia. Próba zarysowania wątków
Sesja III.II
12.00–13.30
Dr hab. Radosław Sioma
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Trudna nieskończoność. Pluralistyczna ontologia poezji Zbigniewa Herberta
Dr hab., prof. UMK Anna Skubaczewska-Pniewska
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Absolutny arcyarchetyp profesora. Powieści uniwersyteckie Artura Przybysławskiego w świetle filozofii literatury Romana Ingardena
Sesja IV
16.00–17.30
Dr Jakub Rawski
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Głogowie
„Nieustraszeni pogromcy wampirów” Romana Polańskiego wobec literackich i filmowych antenatów w kontekście korespondencji sztuk oraz koncepcji estetycznych Romana Ingardena
Dr hab., prof. KUL Wojciech Kruszewski
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie
Warstwa brzmieniowa utworu literackiego i jej konkretyzacja. Uwagi wydawcy
Zróżnicowany i utrzymany w formie wielokształtnych gatunkowo fragmentów tom tworzy swoiste, dość niestandardowe od strony formalnej epitafium, rozpisane na polifoniczne głosy, rozbrzmiewające żałobnym chórem i budujące elegijną w wyrazie całość nasyconą nostalgią, tęsknotą i miłością, a także osobliwą żałością mówiącego bohatera, wynikającą z jego poczucia nieodwracalności doznanej utraty. Utraty dawnego czasu, dzieciństwa, niewinności, utraty możliwości – wreszcie, utraty osób najbliższych, symbolizowanych w utworze poprzez obraz matki.
– opowiada o tomie Różewicza Matka odchodzi prof. Zofia Zarębianka.
Więcej w nagraniu.
Od Redaktora:
W niniejszym tomie Czytelnik znajdzie szkice poświęcone podróżom Zbigniewa Herberta, wierszom powstałym z inspiracji napotkanych artefaktów albo będących wynikiem rozumienia „innych ludzi, innych języków i innych cierpień”, by sparafrazować Modlitwę Pana Cogito – podróżnika. Podczas podróży poeta zbierał inne cierpienia jak geolog cenne kamienie, aby dać im świadectwo w swojej empatycznej poezji i przenieść je w wieczność literatury. Tak postąpił z historią Maxa Jacoba, francuskiego poety i Żyda, który zmarł w obozie przejściowym w Drancy, zanim wysłano go do Auschwitz. Obłoki nad Ferrarą przywołują niepewny los, także los utraconego Lwowa, bo to włoskie miasto – nie wiedzieć dlaczego – przypomina „zrabowane miasto moich ojców”, jak powiada poeta w wierszu Rovigo. Rovigo to zresztą miasto symbolizujące obojętność wobec przelotnie poznanych miejsc oraz nieczułość, jaką okazujemy doraźnie napotkanym ludziom. To opowieść o zbyt małej pojemności naszego serca i zbyt małych wyrzutach sumienia.
Można tu przeczytać o duchowym porozumieniu lub o rozmowie z wieloma pisarzami, jak William Szekspir, Konstandinos Kawafis, Osip Mandelsztam i Josif Brodski, a nawet o powinowactwach z Johnem Maxwellem Coetzeem. Przyjaźnie lub wpływy dotyczą poetów bliskich i dalekich krajów, od Słowacji, przez Hiszpanię, po Brazylię. Podróż ta jednak nie zakończyła się wraz ze śmiercią poety. Zagraniczni badacze podkreślają, że wędrówka twórczości Herberta przez inne kraje i języki wciąż trwa, a autor spotyka się z życzliwym przyjęciem. Tak więc do fizycznej i metafizycznej pielgrzymki poety dodać trzeba (rozpoczętą za życia, ale kontynuowaną pośmiertnie) peregrynację jego tekstów w postaci tłumaczeń, odmiennych odczytań, a nawet wpływu na poezję w innych językach.
Badacze przedyskutowali swoje ustalenia na spotkaniach XIV Warsztatów Herbertowskich w Krakowie podczas międzynarodowej konferencji „Herbert po 20 latach” (9–12 listopada 2017), przygotowującej materiały na Rok Herberta. Organizatorem konferencji były Akademia Ignatianum i Instytut Myśli Józefa Tischnera. Program został wsparty finansowo przez Fundację PZU i KGHM, a także Miasto Kraków. Publikacja obejmuje tylko wystąpienia dotyczące podróży i recepcji twórczości. Interpretacje utworów poświęconych etycznym i metafizycznym aspektom twórczości Zbigniewa Herberta znajdują się w tomie zatytułowanym Nie powinien przysyłać Syna.
Józef Maria Ruszar